CAS OC PY QMG RCA
1906 - 1988
Canadian
Officier
colour serigraph on paper
signed, titled, editioned E.A. 8/10 and dated 1971
25 7/8 x 19 7/8 in, 65.8 x 50.6 cm
Estimate: $800 - $1,200 CAD
Sold for: $1,250
Preview at: Heffel Montreal
PROVENANCE
Legs Madeleine Poliseno-Pelland Bequest
Fondation du Musée national des beaux-arts du Québec
Alfred Pellan’s contribution to modern set design in Quebecois theatre was tremendous. Though he only collaborated on three productions, Pellan’s work paved the way for set designers, and several years later, allowed them to break away from naturalistic representation and enter into a decidedly modern theatre aesthetic. In 1968, Jean-Louis Roux, the new art director at the Théâtre du Nouveau Monde (TNM), suggested that Pellan recreate the costumes and décor from Shakespeare’s Twelfth Night (La nuit des rois), which he had designed in 1946 for the Compagnons de Saint-Laurent theatre troop. Consequently, the artist was given the use of a studio, assistants, cutters, seamstresses and painters in order to help him achieve, by the best means possible, what he had imagined in 1946. Inspired by designs created for both productions, the prints of this corpus were collected in the book Sept Costumes et un décor pour “La Nuit des Rois” de Shakespeare, which was published in 1971.
L’apport du peintre Alfred Pellan à l’entrée du théâtre québécois dans la modernité scénique en a été un de réveil des consciences. Même s’il ne collabora qu’à trois productions théâtrales, le travail de Pellan a ouvert la voie aux scénographes et leur a permis quelques années plus tard de se détacher de la représentation naturaliste, pour entrer dans une esthétique théâtrale résolument moderne. En 1968, Jean-Louis Roux, nouvellement directeur artistique du Théâtre du Nouveau Monde (TNM), propose à Pellan de recréer les costumes et les décors de La nuit des rois de Shakespeare, qu’il avait conçus en 1946 pour la troupe des Compagnons de Saint-Laurent. Est alors mis à la disposition de l’artiste un atelier, des assistants, des coupeurs, des couturières et des peintres afin de lui permettre de réaliser, avec de meilleurs moyens, ce qu’il avait imaginé en 1946. Les estampes de ce corpus sont inspirées des dessins produits pour l’une et l’autre de ces productions, rassemblées dans le livre « Sept Costumes et un décor pour ‘La Nuit des Rois’ de Shakespeare », paru en 1971.
We thank Eve-Lyne Beaudry and Marie-Hélène Métivier for the contributing the original French essay.
Please note: Consignor proceeds of this Lot will benefit the Fondation du Musée national des beaux-arts du Québec. This lot is accompanied by a certificate of provenance from the Fondation du Musée national des beaux-arts du Québec.
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