VENTE EN LIGNE
Sélection automnale
1ère séance

novembre 03 - novembre 26, 2022

DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Historique des enchères
# de palette Date Prix

Il n’y a présentement aucune enchère pour ce lot
La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: dimanche, 19 mai 2024 | 13h 04m 02s

LOT 225

CGP CSGA CSPWC
1882 - 1953
Canadien

The Glass Dish
aquarelle sur papier
au verso titré, daté Mars 1940 sur l’étiquette de la galerie et inscrit « 552 » / « #18 » et par Douglas Duncan « W-149 » (biffé) / « 188 » (biffé) / « W-190 »
14 7/8 x 20 po, 37.8 x 50.8 cm

Estimation : 15 000 $ - 20 000 $ CAD

Vendu pour : $12,500

Exposition à :

PROVENANCE
Marlborough-Godard, Toronto
Collection de R.A. Laidlaw, Toronto
Par filiation à la collection privée actuelle, Ontario

BIBLIOGRAPHIE
Marlborough Godard, David Milne: The Toronto Year, 1939 - 40, 1976, reproduit page 28
David Milne Jr. et David P. Silcox, David B. Milne: Catalogue Raisonné des Peintures, Volume 2: 1929 - 1953, 1998, page 712, reproduit page 712, catalogue #401.56

EXPOSITION
Marlborough Godard, Toronto, David Milne: The Toronto Year, 1939 - 40, janvier 1976, catalogue #27


In 1939, David Milne moved from Six Mile Lake to Toronto, where he stayed until fall of 1940. It was a good year for Milne – Douglas Duncan started showing his work, and he ensured that Milne was included in exhibitions at the Art Gallery of Toronto, the Canadian Society of Painters in Water Colour, the Canadian Group of Painters and the 1939 New York World’s Fair, to name a few. While in Toronto, Milne worked predominantly in watercolour, painting urban subjects and rural settings such as the upper Don River valley, as well as interiors and still lifes, such as this fine painting.

The Glass Dish draws on Milne’s domestic life with Kathleen Pavey, depicting an artful arrangement of flowers and dishes, including an egg cup and sugar bowl, against a patterned tablecloth. In his notes Milne commented that this work and several other paintings “of the tablecloth have some kinship with Monet, who achieved unity by drastically destroying or suppressing detail in order to get the unity of the whole.” The design of the tablecloth rises to the surface alongside the various objects on it, creating a delightful and playful pattern, loosely defined by Milne’s use of outlines and brushed patches of pigment.


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.